Soubory cookie jsou nezbytné k plnému využití všech možností naší webové prezentace. Používá je naprostá většina internetových stránek. V cookies se ukládají vaše předvolby a další informace, které nám pomáhají naše webové stránky zlepšit. Můžete ale být bez obav. Žádná z informací, které takto ukládáme, vás nijak neidentifikuje. Více o cookies a o tom, jak můžete upravit jejich používání v nastavení svého prohlížeče, se dozvíte v našem průvodci soubory cookies.

Více informací

Ford financování
 
Příběh Henryho Forda

Říká se, že Henry Ford postavil Ameriku na kola. Svými praktickými, kvalitními a především cenově dostupnými automobily změnil životní styl lidí. Zavedl pásovou výrobu, která v první polovině dvacátého století definovala nový směr v průmyslové produkci na celém světě.

Narodil se 30. července 1863 jako první z šesti dětí Williama a Mary Fordových ve Springwells Township, okres Wayne ve státě Michigan. Zde prožil dětství, chodil do školy a zároveň vypomáhal na prosperující rodinné farmě. Již od raného věku projevoval zájem o mechanické přístroje. Tato záliba spolu s odhodláním neustále své vynálezy zdokonalovat mu pomohla stát se jedním z největších průmyslníků na světě. Henry Ford byl nedávno odbornou veřejností vyhlášen podnikatelem století v automobilovém průmyslu.

Studium řemesla

V roce 1875, kdy mu bylo 12 let, si Henry zařídil první dílnu, kde trávil téměř všechen volný čas. Jeho technické nadání přineslo ovoce později, když zkonstruoval svůj první parní stroj. V roce 1879 odešel z domova, aby se v nedalekém Detroitu vyučil mechanikem. Příležitostně se však vracel domů, aby pomáhal na farmě.

V učení zůstal tři roky a pak se vrátil do Dearbornu. Několik následujících let si Henry kromě práce na otcově farmě příležitostně vydělával v továrně v Detroitu, kde opravoval a zprovozňoval parní stroje. V roce 1888 se oženil s Clarou Bryantovou a svou rodinu živil provozem pily.

V roce 1891 se Henry Ford stal technikem ve společnosti Edison Illuminating Company v Detroitu. V roce 1893 byl povýšen na vrchního inženýra a díky dostatku času a peněz měl dostatečný prostor k soukromým experimentům se spalovacími motory.

První vozidlo Henryho Forda

Jeho experimenty vyvrcholily v roce 1896 sestrojením vlastního samohybného vozidla - čtyřkolky. První Fordův motor se vydal na svou cestu do historie z dřevěného stolu v kuchyni Fordova domu číslo 58 na Bagley Avenue. Po tomto pokusu zkonstruoval motor umístěný na rámu osazeném čtyřmi koly z bicyklu, který se stal prvním Fordovým automobilem.

Na vlastní pěst

V roce 1899 Henry odešel od Edisona a založil Detroit Automobile Company. O rok později však byla společnost nucena ohlásit bankrot. Mezitím zkonstruoval a postavil několik závodních vozů a 10. října 1901 zvítězil v proslulé sázce nad americkým šampiónem Alexandrem Wintonem.