Zvýhodněná nabídkaUžitkové vozy FordVozy sklademFleet

Systém sledování mrtvého úhlu (BLIS®)

Toto video vysvětluje, jak inovativní Systém sledování mrtvého úhlu (BLIS®) s upozorněním na vozidla blížící se z boku pomáhá předcházet nehodám zjištěním dalších vozidel v mrtvém úhlu při změně jízdních pruhů nebo při couvání.

Upozorňujeme, že stránky fordowner.com nejsou ve Velké Británii k dispozici.

Systém sledování mrtvého úhlu (BLIS) je navržen, aby sloužil jako pomůcka pro detekci vozidel, která mohou vstoupit do oblasti mrtvého úhlu, což je reprezentováno vozidly v pozici A níže uvedeného diagramu. Oblast detekce se nachází na obou stranách vozidla mezi vnějším zpětným zrcátkem a místem, které je přibližně 3 metry za zadním nárazníkem. Tento systém je navržen tak, aby vás upozornil na to, že některá pohybující se vozidla vstupují do zóny mrtvého úhlu.

VAROVÁNÍ: Abyste předešli zraněním, nikdy nepoužívejte systém BLIS jako náhradu za kontrolu vnitřních a vnějších zpětných zrcátek a pohledu přes rameno před změnou jízdních pruhů. Systém BLIS není náhradou za opatrné řízení.

VAROVÁNÍ: Nikdy nepoužívejte systém upozornění na vozidla blížící se z boku jako náhradu za kontrolu vnitřních a vnějších zpětných zrcátek a pohledu přes rameno, než pomalu vycouváte z parkovacího místa. Systém upozornění na vozidla blížící se z boku není náhradou za opatrné řízení.

Poznámka: Systém BLIS nezjistí zaparkované vozy, osoby, zvířata nebo konstrukce (ploty, zábradlí, stromy apod.). Tento systém je navržen tak, aby vás pouze upozornil na pohybující se vozidla v zóně mrtvého úhlu.

Poznámka: Systém BLIS a systém upozornění na vozidla blížící se z boku není spuštěn, pokud vozidla projedou zónou mrtvého úhlu za dobu kratší než dvě sekundy.

Používání systémů

Používání systému BLIS

Systém BLIS se zapne při nastartování motoru a při jízdě vpřed rychlostí větší než 5 km/h. Zůstane zapnutý tak dlouho, dokud je převodovka zařazená v poloze pro rozjezd (D) nebo v neutrálu (N). Pokud zařadíte zpátečku (R), systém BLIS se deaktivuje a systém vstoupí do režimu upozornění na vozidla blížící se z boku. Systém BLIS se znovu zapne, pokud znovu zařadíte rychlostní stupeň pro rozjezd a pojedete vpřed rychlostí větší než 5 km/h. Systém BLIS nefunguje při zařazení zpátečky (R) nebo v poloze pro parkování (P). Použití směrových signálů nezpůsobuje další varování systému BLIS.

Používání systému upozornění na vozidla blížící se z boku

Systém upozornění na vozidla blížící se z boku je navržen tak, aby detekoval blížící se vozidla od vzdálenosti až 14 metrů, ačkoli pokrytí klesá, když jsou snímače blokovány překážkami. Pomalé couvání pomáhá zvyšovat efektivitu a oblast pokrytí systému. Máte-li vozidlo s mechanickou převodovkou, systém upozornění na vozidla blížící se z boku bude aktivní pouze po zařazení zpátečky (R). Jestliže vozidlo couvá a na převodovce není zařazená zpátečka (R), systém upozornění na vozidla blížící se z boku nebude aktivní.

Zóny pokrytí systému upozornění na vozidla blížící se z boku

V tomto prvním příkladu systému upozornění na vozidla blížící se z boku je levý senzor jen částečně blokován zaparkovaným vozidlem a zóna pokrytí je téměř maximální.

V tomto druhém příkladu systému upozornění na vozidla blížící se z boku je ukázáno, že parkování při malých úhlech omezuje pokrytí zóny. Levý snímač je z velké části zablokován zaparkovaným vozidlem, což výrazně omezuje pokrytí zóny na této straně.

Indikátory a zprávy systému

Když je spuštěn systém BLIS nebo systém upozornění na vozidla blížící se z boku, oba systémy rozsvítí na vnějším zrcátku žlutou výstražnou signalizaci na stejné straně, ze které se vozidlo blíží. Tento indikátor upozornění se ztlumí, když systém detekuje tmu v nočních hodinách.

Systém upozornění na vozidla blížící se z boku také vyšle řadu zvukových signálů a zobrazí hlášení na informačním displeji, že se vozidlo blíží po vaší pravé nebo levé straně. Systém upozornění na vozidla blížící se z boku funguje společně se snímacím systémem couvání, který vyšle vlastní sérii zvukových signálů.

Snímače systému

Překážky blokující snímače a systémové chyby

Systém BLIS a systém upozornění na vozidla blížící se z boku využívají radarové snímače, které jsou umístěné za obložením zadního nárazníku na každé straně vašeho vozu. Ujistěte se, že tyto oblasti nárazníku jsou bez bláta, sněhu a nálepek, protože tyto překážky mohou způsobit zhoršení výkonu.

Pokud systém zaznamená snížený výkon snímačů, na informačním displeji se zobrazí zpráva upozorňující na blokovaný snímač, nebo na nízkou viditelnost, společně s rozsvícením varovné kontrolky. Můžete vymazat varování na informačním displeji, ale varovný indikátor bude dále svítit.

VAROVÁNÍ: V případě, že je snímač systému BLIS zablokován, může uplynout nějaký časový interval, během kterého systém nemůže detekovat objekty, než upozorní řidiče na poruchu. Nikdy nepoužívejte systém BLIS jako náhradu za kontrolu vnitřních a vnějších zpětných zrcátek a pohledu přes rameno před změnou jízdních pruhů. Systém BLIS není náhradou za opatrné řízení.

Po odstranění překážek blokujících snímač:

  • Několikrát zapněte a vypněte zapalování.
  • Ujistěte se, že systém během jízdy detekuje alespoň dvě vozidla.

Pokud jsou snímače stále zablokovány po cyklickém vypnutí a zapnutí zapalování a při jízdě v provozu, znovu zkontrolujte zablokování snímačů.

Pokud systém zaznamená z jakéhokoli důvodu problém s levým nebo pravým snímačem, rozsvítí se varovná kontrolka systému sledování mrtvého úhlu a na informačním displeji se zobrazí zpráva. Všechny ostatní poruchy systému se zobrazují pouze hlášením na informačním displeji.

Spouštěče varovných hlášení

Omezení systému

Systém sledování mrtvého úhlu a systém upozornění na vozidla blížící se z boku mají svá omezení. Podmínky, jako je například velmi špatné počasí nebo nahromadění nečistot v oblastech snímačů, mohou omezit detekci vozidel.

Další situace, které mohou omezit detekci systému BLIS, zahrnují:

  • některé manévry jiných vozidel při jejich vstupu a výstupu ze zóny mrtvého úhlu,
  • vozidla projíždějící velmi rychle zónou mrtvého úhlu,
  • několik vozidel tvořících kolonu a projíždějících zónou mrtvého úhlu.

Další situace, které mohou omezit systém upozornění na vozidla blížící se z boku, zahrnují:

  • okolní zaparkovaná vozidla nebo předměty, které překáží snímačům,
  • přijíždějící vozidla s rychlostí vyšší než 24 km/h,
  • rychlost couvání vyšší než 5 km/h,
  • couvání z šikmého parkovacího místa.

Falešná upozornění

Je možné, že systém BLIS nebo systém upozornění na vozidla blížící se z boku spustí alarm i tehdy, když v zóně mrtvého úhlu není žádné vozidlo. Občasná falešná upozornění jsou normální a po zapnutí a vypnutí zapalování se samočinně opraví nebo budou vymazána.

Pokud je vaše vozidlo vybaveno tažným zařízením z výrobního závodu a je připojen přívěs, snímače detekují přívěs a vypnou systém sledování mrtvého úhlu a upozornění na vozidla blížící se z boku, aby se vyhnuly falešným upozorněním. U tažných zařízení, která nejsou nainstalována ve výrobním závodě, musíte ručně vypnout systém BLIS.

Zapnutí a vypnutí systému

Jeden nebo oba systémy můžete dočasně vypnout pomocí informačního displeje. Podrobné informace naleznete v části Všeobecné informace. Po vypnutí systému sledování mrtvého úhlu nebudete dostávat varování a informační displej bude zobrazovat hlášení o vypnutém systému. Systém upozornění na vozidla blížící se z boku se vždy zapne při každém zapnutí zapalování. Systém sledování mrtvého úhlu si však pamatuje a zůstane zapnutý nebo vypnutý podle posledního nastavení.

Při použití klíče MyKey nelze ani jeden systém vypnout.

Jeden nebo oba systémy můžete nechat vypnout trvale u autorizovaného prodejce. Pokud jsou systémy vypnuty, můžete je nechat opět zapnout pouze u autorizovaného prodejce.

Konkrétní informace týkající se vašeho vozidla naleznete v příručce pro majitele.

Ford.cz používá na této stránce cookies a podobné technologie po zlepšení zážitku a personalizaci.

Prostřednictvím upravte nastavení cookies můžete kdykoli upravit své preference, což ale může ovlivnit funkčnost některých prvků na stránce.

Navštivte přehled ochrany údajů a právních upozornění pro více informací o tom, jak cookies využíváme.